Säännöt


TURKU AIRSOFT RY PELISÄÄNNÖT

Päivitetty 18.2.2020

Suojaimet ja varusteet

Vain yhdistyksen hyväksi tietämät ja tuntemat suojaimet ovat sallittuja. Näitä ovat mm. Bolle, ESS, Sansei,JT merkkiset suojaimet. Suojalaseiksi ei hyväksytä esimerkiksi laskettelu-, ajo-, kemisti- tai ilotulitelaseja. Varmista lasiesi turvallisuus etukäteen tai ennen pelejä pelipaikalla tai airsoft-liikkeestä.

Epäilyttävät suojaimet voidaan testata pelaajan oman turvallisuuden vuoksi ennen pelin alkua pelien tehokkaimmalla aseella lähietäisyydeltä. Mikäli suojain rikkoontuu testissä, ei pelinjärjestäjä sitä korvaa. Testistä saa myös kieltäytyä, mutta silloin laseilla ei saa pelata.

Yhdistys ei suosittele metalliritilälaseja silmien suojaukseen. Metalliritilät eivät suojaa pirstoutuneilta kuulilta ja niissä on usein suuriakin laatueroja kestävyyksien kannalta silmäsuojaimina. Suosittelemme kaikille linssillisiä suojalaseja.

  • Alle 18-vuotiaan tulee käyttää suljettuja suojalaseja, jotka ovat kiinni kasvoissa joka puolelta laseja
    • Vain täysiäkäiset henkilöt (18v täyttäneet) saavat käyttää sankalaseja. Niskahihnan käyttö on hyvin suositeltavaa sankalasien kanssa.
  • Alle 15-vuotiaan tulee suojalasien lisäksi käyttää alakasvoja suojaavaa maskia tai suojalasien kanssa käytettävää alakasvosuojainta. Yli 15-vuotiaille alakasvojen suojaus tai hammassuojat on suositus.

Tunnistaminen

Turku Airsoft ry:n peleissä on käytössä keltainen ja punainen hihanauha sekä oranssi ns. ’raatoliina’. Hihanauhojen tarkoitus on erottaa pelaajajoukkueet toisistaan ja sitä pidetään vähintään vasemmassa kädessä, mutta mielellään molemmissa. Oranssi ’raatoliina’ on oltava tarpeeksi näkyvä ja kirkas, jotta sen erottaa raatoliinaksi. Raatolinalla pelaaja osoitetaan pelistä eliminoituneeksi tai muuten pelissä poissaolevaksi. Punainen valo toimii myös ”raatoliinana” hämärällä. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hinanauhat

 

Pelivälineet ja tehorajat

Peleissä hyväksytään airsoftkäyttöön tarkoitetut 6 tai 8mm muovi- tai biokulia ampuvat aseet, kranaatit tai heitteet. Mikäli olet epävarma omien varusteiden pelivälineiden hyväksyttävyydestä, ole yhteydessä pelinvetäjiin.

Kaikilla ulkopelialueilla on biokuulapakko, paitsi kertaviritteisissä kivääreissä saa käyttää muovikuulia myös ulkona.

Tehorajat ja turvaetäisyydet

  • Sarjatuleen kykenevät aseet saavat maksimissaan ampua 1,7J 
    • Yli 1j ampuvan aseen sarjan käyttöä on pyrittävä välttämään lähitilanteissa
  • Puoliautomaattinen ase, joka ei kykene sarjatuleen saa ampua maksimissaan 2.25j
    • Puoliautomaattinen kivääri tulee olla esikuvaa vastaava pitkä kivääri, kuten M14, SR25, SVD, PSG tai vastaava. Aseessa tulee myös olla suurentava kiikaritähtäin.
    • 1.7-2.25j aseilla ei saa ampua toista pelaajaa alle 10 metrin etäisyydeltä
  • Kertaviritteiset aseet saavat maksimissaan ampua 3J
    • 2.25-3j aseilla ei saa ampua toista pelaajaa alle 15 metrin päästä. 
  • Sisäpelialueilla KAIKILLA aseilla lähtönopeusraja on 1.2j ja aseet saavat ampua vain kertatulta.
    • Poikkeuksena AEP-pistoolit ja muut heikkotehoiset (alle 0.5j) aseet saavat ampua lyhyitä sarjoja. 
    • Sisäpelipaikkoja ovat muun muassa Itäharjun pelialue sekä Huviluvan sisäpelihalli

Kertatuli = yksi laukaus/liipaisimenveto. Binaryliipaisin lasketaan sarjatuleksi. 

Aseita voidaan kronottaa ilman etukäteisilmoitusta tai syytä epäillä aseen lähtönopeutta. Kronotus tapahtuu aina pelikuulalla ja pelihopilla pelinvetäjän tarjoamalla kronometrillä. 

Nämä rajat ovat ehdottomia, eikä niistä jousteta muissa kuin mahdollisissa erikseen ilmoitettavissa tapauksissa ja erikoispeleissä

Pelaaminen yli 1.7j kiväärillä

Jokaisella joka pelaa yli 1.7J ampuvalla aseella, tulee olla mukana alle 1.7J ampuva vara-ase lähitilanteita varten. Suosittelemme alle 1J ampuvaa käsiasetta.

Pelaajan tulee myös ilmoittaa peleissä pelinvetäjälle pelaavansa yli 1.7j kiväärillä.

Vastuu suojarajoista on pelaajalla itsellään ja on hyvä tiedostaa omien varusteiden ja pelivälineiden teho pelatessa kaikilla aseilla.

Ammukset, kranaatit ja pyroefektit

Peleissä sallittuja projektiileja ovat vain 6 tai 8mm bio- ja muovikuulat. Metallikuulien, muiden ammusten kuin muovikuulien tai suurempien projektiilien, kuten Paladin-tyyppiset kranaatinheittimet, käyttö on kiellettyä.

Kranaatit

Peleissä on sallittua käyttää kuulakranaatteja, jotka toimivat esimerkiksi kaasun tai jousen voimalla ja räjähtäessään sylkee kuulia. Huomioi, että kaikilla yhdistyksen pelialueilla myös kranaateissa tulee käyttää bio-kuulia!

Ennen kranaatin heittämistä tulee huutaa ”KRANAATTI”. Kranaatti tuhoaa huoneen johon se lentää tai noin 3 metrin alueen kranaatin ympäriltä. 

Bofferikranaatti on kranaattia kuvaava esine. Bofferikranaatteja käytetään Kakskerran ja Itäharjun pelialueilla kranaatteina huoneessa olevien pelaajien eliminoimiseen. 

    • Kakskerrassa kranaatilla voit tyhjentää mökin yhden huoneen pelaajista. Kranaatti heitetään joko ikkunasta tai ovesta ja huudetaan ”KRANAATTI” sekä huoneen numero johon kranaatti heitetään. Kaikki huoneessa olevat eliminoituvat välittömästi.
    • Itäharjulla kranaatit toimivat pienissä huoneissa kuten Kakskerrassa. 
    • Yhden kranaatin voi käyttää pelissä yhden kerran. Kranaatin saa uudestaan käyttöön seuraavassa pelissä tai käydessäsi uudellensyntymispisteellä.

Bofferikranaatteja voi tehdä itse. Kranaatin tulee olla vähintään noin 10cm korkea ja halkaisijaltaan 5cm. Kranaatin tulee olla kevyt ja pehmeä. Hyvä nyrkkisääntö on, että jos joku heittäisi sinua sillä se ei aiheuttaisi vahinkoa. Suosittelemme tekemään bofferikranaateista kirkkaan värisiä ja lisäämään niihin ääni ja/tai valoefektin, kuten LED valotikun tai helistimen kranaatin sisälle. 

Pyroefektit

Pyroefektien, kuten räjähteiden ja savujen käyttö on peleissä kiellettyä. Turku Airsoft Ryn pelialueiden vuokrasopimukset kieltävät kyseisten tuotteiden käyttämisen alueella ilman erillistä lupaa.

Kovaäänisten kranaattien, jotka kaasun tai hiilidioksidin avulla aiheuttavat kovan äänen räjähtäessään (esim Hakkotsu jne kranaatit), mutta eivät käytä pyroefektiä räjähtääkseen saa käyttää ulkopelialueilla täysi-ikäinen pelaaja. Käyttäessään näitä tulee huomioida mahdolliset kuulovauriot, joita kova ääni voi kanssapelaajille aiheuttaa.

Kilvet 

Peleissä on sallittua käyttää suojakilpiä. Suojakilpiä on kahta luokkaa, kevyt ja raskas. 

  • Kevyt suojakilpi on enintään 100x60cm kokoinen kilpi 
  • Raskas suojakilpi on enintään 160x60cm kokoinen kilpi
    • Raskaassa kilvessä saa olla enintään 15cm korkea ja 30cm leveä ikkuna, muuten kilpi tulee olla läpinäymätön
    • Kilven tulee painaa vähintään 10 kilogramma

Kilpi tuhotaan joko koskettamalla kilpeä tai heittämällä kranaatin kilven lähelle. Kilpeen osuneet kuulat eivät lasketa osumaksi tai aseosumaksi. Kilven kantajaan osuneet kuulat lasketaan tavallisiksi osumiksi. 

Kilven kantaja saa kantaa kilven lisäksi pistoolia. 

 

Ennen peliä

 

Ampuminen ja aseen käsittely

 

Muista käyttää järkeä ampuessasi toista ihmistä, vaikka käytämmekin ”vain” muovikuulia ampuvia ilma-aseita, joiden lähtönopeus on kohtuullisen pieni. Silti jokaisen tulisi käsitellä asetta, kuin oikeaa.

Älä siis

  • Osoittele turhaan ketään pelissä tai varsinkaan offgame alueella
  • Katso piippuun huoltaessasi asetta
  • Kanna asetta julkisella paikalla ilman asiankuuluvaa kantovälinettä
  • Pidä asetta turhaan ladattuna, lipasta paikoillaan tai ammu turhaan varsinkaan offgame alueella.

Ampuminen sokkona on ehdottomasti kiellettyä. Sinun tulee aina nähdä, minne olet ampumassa, jotta vältytään vahingoilta. Et siis voi laittaa pyssyä suojan yli katsomatta sinne itse.

Päätä pienemmistä rei’istä tai vastaavista paikoista, jossa on huono näkyvyys, on ampuminen kiellettyä. Tämä koskee varsinkin rakennettua aluetta pelialueilla.

 

Vastuu

Jokainen pelaaja on vastuussa itsestään ja varusteistaan. Kuitenkin jos selvästi pystytään osoittamaan, että pelaaja on omilla toimillaan ja säännöistä piittaamatta aiheuttanut fyysistä tai materiaalista vahinkoa toiselle pelaajalle on koituneet vahingot korvattava parhaaksi katsotulla tavalla.

Löytötavarat

Mikäli löydät pelialueelta tarvikkeita (lippaat, päähineet, aseiden osat yms.) on velvollisuutesi korjata ne talteen ja ilmoittaa löydöstä offgame-alueella. Mikäli kukaan ei tunnista esineitä omakseen, tulee ne toimittaa pelinjärjestäjälle.

 

Asenne

Pidä aina mielessäsi, että airsoft on vain leikkiä ja mukava harrastus. Mikäli sinua huomautetaan säännöistä, älä loukkaannu, vaan paina asia mieleesi vastaavanlaisten tilanteiden välttämiseksi. Mikäli olet asiasta eri mieltä, voi siitä tietenkin keskustella järkevästi mutta älä ala riidellä asiasta. Nämä säännöt on tehty pelaajien ja pelialueen turvallisuutta muistaen.

 

Päihteet

Alkoholi ja airsoft eivät kuulu yhteen. Alkoholin nauttiminen ennen peliä, pelin aikana ja pelin jälkeen on kielletty ehdottomasti. Väärinkäsityksien välttämiseksi alkoholipulloja, tyhjiä tai täysinäisiä, ei saa pelikentille tuoda.

Tupakointi on sallittu vain täysi‐ikäisille. Tupakoijan on huolehdittava turvallisesta tupakan sammumisesta ja välttää roskaamista.

Teräaseet

Turkusoftin peleissä et tarvitse teräaseita pelikentällä. Voit pitää puukkoa tai muuta työvälinettä repussasi offgame-alueelle, jossa sitä voit tarvita, mutta älä kanna puukkoja mukanasi kentällä. Työkalua voit kantaa kentällä taisteluliivissäsi.

Luonnossa liikkuminen ja roskaaminen

Roskaaminen on ehdottomasti kiellettyä aina metsässä, eikä vain yhdistyksen tapahtumissa. Roskien kuljettaminen kotiin on helpompaa, kuin niiden kuljettaminen pelipaikalle. Ainakin Kakskerrassa on myös roskis offgame alueella, johon voit viedä roskasi.

Luonnossa liikkuessaan on aina hyvä muistaa jokamiehenoikeudet. Älä siis tuhoa luontoa tarpeettomasti, häiritse eläinten pesiä tai jätä jälkeesi mitään muutakaan pysyvää ja luonnolle haitallista.

 

Pelin aikana

Huudot

Peleissä yleisesti käytety huudot on jokainen velvollinen huutamaan, jotta viesti saadaan mahdollisimman hyvin kuulumaan jokaiselle pelaajalle. Näihin kuuluu, muttei rajoitu

  • Peli käy
  • Peli seis
  • Peli jatkuu
  • Peli ohi

Näiden lisäksi eri pelimuodoissa voi olla huutoja, joita jokaisen on hyvä huutaa jotta viesti saadaan kaikille.

Pelin aloitus.

Peli alkaa, kun kumpikin joukkue on ilmaissut olevansa valmis ennalta sovitulla huudolla, kuten “VALMIS!”. Ennen tätä huutoa on kaikilla osapuolen henkilöillä oltava maskit päässä. Kun kukin osapuoli on valmis, voidaan peli käynnistää huudolla “PELI KÄY!”. Myös pelikohtaisia muutoksia voi esiintyä.

Vaaratilanteet

Peli on keskeytettävä välittömästi “PELI SEIS!” – huudolla, mikäli:

 

  • Peliin kuulumattomia henkilöitä ilmaantuu pelipaikalle. Sivullisille käydään ilmoittamassa alueella suoritettavasta aktiviteetista ja pyydetään ystävällisesti siirtymään pelialueen ulkopuolelle tai vaihtoehtoisesti pelit voidaan siirtää muualle.
  • Varsinaisella pelialueella tai offgame – alueella sattuu tapaturma, joka vaatii suurempaa huolenpitoa, esim. nilkan nyrjähdys.
  • Itseltä tai pelikaverilta putoaa silmäsuojus päästä, menee rikki tai menee muuten sellaiseen kuntoon, että pelaaminen saattaa aiheuttaa silmävammoja tai muita vakavia ruumiinvammoja.

“PELI SEIS!”- huudon kuultuaan on jokaisen osanottajan toistettava se, vaikka olisi kuinka hyvä piilopaikka tai väijytys käynnissä. Peliä EI MISSÄÄN NIMESSÄ saa jatkaa, ennen kuin syy pelin katkaisemiseen on selvitetty ja ongelma ratkaistu. Pelin ollessa seis, älä liiku paikaltasi vaan jää odottamaan, että peli käynnistyy uudelleen. Peli jatkuu huudolla “PELI JATKUU!”.

Rakennettu alue

Kakskerran pelialueella on rakennettuja hökkeleitä, joiden ympäristössä usein pelataan. Mökeissä on numerointi (1, 2, 3…), niin että jokaisella huoneella on oma numero. Muutamissa mökeissä on useita huoneita, joilla on siis oma numero.

Rakennetulla alueella vältetään sarjan käyttöä lähitilanteissa ja rakennettuja mökkejä kunnioitetaan, eikä niissä kiipeillä tai muuten kohdella kaltoin. Ne eivät ole rakennettu kestämään kiipeilyä, joten sisäänkäynti mökkeihin tapahtuu vain oviaukoista.
Kranaatilla voit tyhjentää mökin yhden huoneen pelaajista. Kranaatti heitetään joko ikkunasta tai ovesta ja huudetaan ”KRANAATTI” sekä huoneen numero johon kranaatti heitetään. Kaikki huoneessa olevat eliminoituvat välittömästi.

Osumat

Kaikki osumat lasketaan vartaloon, varusteisiin, reppuun, koteloon tai vastaaviin, myös oman osapuolen pelaajan ampumana. Mikäli olet erittäin varma, että osuma oli kimmoke rakennuksesta, puusta tai vastaavasta, niin osumaa ei tarvitse ottaa. Muuten poikkeuksetta osuma otetaan.

Mikäli tilanne on epäselvä, on parempi ottaa osuma.

Eri peleissä voi myös olla käytössä uudelleensyntymis- tai lääkintämiessääntöjä, jotka käydään erikseen ennen peliä, jolloin et ole eliminoitunut kokonaan pelistä.

Aseosuma poistaa osuman saaneen aseen käytöstä. Voit jatkaa peliä mahdollisella vara-aseella tai ilman asetta. 

 

Herrasmies-säännöt

Pelissä on aina voimassa niin sanotut ”herrasmies-säännöt”, jotka tarkoittavat seuraavia asioita:

  • Kaikki järjenkäyttö, kanssapelaajien kunnioitus ja pelisujuvuuden ylläpito kuuluu herrasmiessääntöihin.
  • PAM ja PUUKKO säännöt
    • Toisen pelaajan pystyy eliminoida lyhyellä välimatkalla, mikäli pääset yllättämään pelaajan sivusta tai takaa huutamalla ”PAM”. Vastapuolen pelaaja saa näin valita, ottaako osuman herrasmiessääntöjen mukaan vai jatkaako pelaamista ja pyrkii eliminoimaan sinut. Tässä kohtaa hän hyväksy saavansa kuulaa läheltä.
    • Mikäli pääset koskettamaan vastapelaajaa olkapäälle tai kätee, voit eliminoida hänet käyttämällä ”PUUKKO” –sääntöä. Koske vastapelaajaa ja sano ”PUUKKO”, jolloin pelaaja eliminoituu välittömästi. Kosketuksen tulee olla sopivan hellä ja sopivaan paikkaan, kuten olkapäähän. Puukotukseen ei saa käyttää muuta välinettä kuin kättä.
  • Toista pelaajaa päähän ampumista tulee kaikin mahdollisin keinoin välttää. Kyseisessä harrastuksessa ei pääosumia pystytä täysin poistamaan, mutta jokainen on velvollinen ampumaan johonkin muuhun ruumiinosaan, kuin päähän jos vain järkevästi mahdollista.
  • Toista pelaajaa ampuvan pelaajaan tulee aina välttää ylimääräistä ampumista
  • Otetaan osumat hyvässä hengessä, eikä ”modeteta” eli jätetä osumia ottamatta tai valiteta tilanteesta. Pelejä tulee aina lisää.

Jos pelinjohto katsoo jonkin pelaajan käyttäytyvän epäherrasmiesmaisesti ja piittaamattomasti muita pelaajia ja heidän turvallisuutta kohtaan, voidaan tämä pelaajan poistaa pelistä ja määrätä väliaikainen pelikielto.

Eliminoitunut pelaaja

Eliminoiduttuasi tulee sinun muistaa seuraavat asiat:

  • Pidä silmäsuojaimet päässä.
  • Irrota lipas aseesta.
  • Ammu tyhjälaukaus kertatulella maahan tyhjentääksesi aseen piipun.
  • Varmista aseesi.
  • Pidä oranssi ’raatoliina’ näkyvillä – näin erotut helposti pelissä mukana olevista.

Kun saat osuman itseesi, tee se selväksi vastustajallesi huutamalla OSUMA kuuluvalla äänellä ja nostamalla käsi tai ase ylös. Vastapelaaja ei välttämättä heti kuule tai huomaa huutoa.

Mikäli ympäristössäsi on välitöntä tulitusta tai muuta vastaavaa aktiviteettia, älä häiritse peliä. Jää odottamaan tarvittaessa tilanteen rauhoittumista paikoillasi maaten. Tämän jälkeen poistu paikalta oranssi ’raatoliina’ näkyville asetettuna. Muista pitää silmäsuojaimet päässäsi offgame – alueelle asti.

Eliminoituneet eivät voi keskustella pelissä mukana olevien pelaajien kanssa. Offgamella on hyvä kerrata pelin tiimellyksessä sattuneita tilanteita. Siellä on hyvä antaa vastapelurille tunnustusta hienosta suorituksesta.

Raatoliina

osuma2_edit

Pelin lopetus

Kun on todettu, että kaikki toisen joukkueen pelaajat on eliminoitu, tehtävä suoritettu tai asetettu aikaraja umpeutunut, huudetaan “PELI OHI!”. Jokainen pelaaja toistaa tämän huudon. Tämän jälkeen kannattaa ripeästi siirtyä offgame – alueelle.

 

Offgame

Offgame alue on yleisesti paikka, jonne kokoonnutaan ennen ja pelien välissä, sielä säilytetään tavaroita ja valmistaudutaan peleihin. Alueella saa yleisesti kulkea myös ilman suojalaseja.

Pelin aikana ei offgame – alueella tai eliminoituneena saa ammuskella, sillä se saattaa häiritä pelissä mukana olevia. Offgame – alueelta tai pelin ulkopuolinen/eliminoitunut pelaaja ei myöskään saa huudella pelissä oleville.

Offgame- alueelle tullessasi

Offgame-alueelle saavuttaessa tulee jokaisen pelaajan muistaa seuraavat asiat:

  • Ase on varmistettu.
  • Aseessa ei ole lipasta kiinnitettynä.
  • Sormi ei ole liipaisinkaaren sisäpuolella.
  • Tyhjälaukaus on suoritettu. Tyhjälaukaus tulee suorittaa turvalliseen suuntaan sekä tilassa, jossa jokaisella lähistön henkilöllä on suojalasit päässä.
  • Aseella ei ammuta, edes tyhjälaukauksia offgame alueella tai sen välittömässä läheisyydessä. Sitä varten alueella on osoitettu hopinsäätöpaikat.

 

liipaisin_oikein                                                   liipaisin_vaarin

 

Peliin valmistautuminen

Hop-upia ei saa missään nimessä säätää offgame – alueella, sillä kuulat voivat osua/kimmota suojaamattoman pelaajan silmään. Hop – upia saa ainoastaan säätää pelinjärjestäjän ennalta määrittelemällä paikalla. Jos et tiedä, kysy!

Turvallinen aseenkäsittely on tärkeä ja huomioitava asia. Muista seuraavat asiat käsitellessäsi asettasi offgame – alueella:

  • Pidä aseesi aina osoitettuna turvalliseen suuntaan, jossa ei ole muita pelaajia.
  • Pidä aseesi varmistettuna.
  • Pidä sormesi pois liipaisinkaaren sisäpuolelta.
  • Älä turhaan osoittele, tähtäile tai muuten käsittele asettasi offgame – alueella. Jos sinun tarvitsee säätää tai testata asettasi, tee se hopinsäätöalueella.

Ensin varusteet, sitten kaikki muu.

Pelien välillä saa totta kai jutella, mutta hoida varusteesi kuntoon ennen kuin alat jutustelemaan tai puuhaamaan muuta. Kunnioitetaan toisia pelaajia ja tehdään peleistä mahdollisimman sujuvat omalla tekemisellä.

 

Lopuksi

Haluamme vielä muistuttaa, että kyseessä on vain peliä ja pelejä tulee aina lisää. Pidetään yhdessä hauskaa porukalla ja annetaan kaikille mahdollisuus pelata. Kunnioitetaan toisia pelaajia, sääntöjä sekä luontoa toiminnassa.

Mikäli tilanne on epäselvä, etkä ole varma asiasta, kysy. Mikäli jokin tilanne aihettaa kiihtyviä tunteita pelaajien välillä, niin pyydetään pelinvetäjä tai vähintään tilanteen ulkopuolinen henkilö selvittämään tilannetta.

Säännöt eivät ole tehty kiusaksi ja haitaksi, vaan mahdollistamaan turvalliset pelit ja jokaiselle selkeät linjat. Jokaisella on oikeus ja velvollisuus puuttua sääntöjen vastaiseen toimintaan tai tuoda asia ilmi pelinvetäjälle. On myös hyvä muistaa, että vaikka jokin ei erikseen ole kiellettyä, ei se silti välttämättä ole sallittua! 

Pelinvetäjällä on oikeus poistaa peleistä pelaaja, joka käytöksellään tekee pelaamisesta turvatonta tai osoittaa piittaamattomuuttaan sääntöjä, kanssapelaajia tai luontoa kohtaan.